måndag, december 18, 2006

Seminarium "Generiska kompetenser enligt Bologna"

Universitetsbiblioteket i Uppsala har under hösten haft ett seminarium tillsammans med Avdelningen för utveckling av pedagogik och interaktivt lärande (UPI). Målgrupper för seminariet var studierektorer, Bologna-ansvariga, bibliotekarier och ämnesansvariga lärare som är involverade i Bolognaarbetet. Syftet med seminariet var att lyfta fram de generiska kompetenserna (med visst fokus på informations- och kommunikationskompetens) i arbetet med Bologna-anpassning av kursplanerna och sprida goda exempel från olika fakulteter på hur dessa kan hanteras t.ex. i samband med muntlig presentation eller uppsats-, projekt- eller examensarbeten inom grundutbildningen.
Nästan femtio personer från alla fakulteter deltog i seminariet, varav drygt tio från biblioteket. Första timman hade vi fyra korta presentationer: Allmänt om Bologna, Informationskompetens och Bolognaprocessen, Kommunikationskompetens och Bolognaprocessen samt två goda exempel (från biblioteket). Efter genomgångarna delades deltagarna in i fakultetsvisa grupper för gruppdiskussioner. Frågeställningarna var: Generiska kompetenser - hur kan dessa integreras i ämnet/undervisningen? Hur ska dessa skrivas in i kursplanerna som förväntade studieresultat/lärandemål? samt Hur ska generiska kompetenser examineras i relation till kursmål och undervisningsformer? Gruppdiskussionerna redovisades både muntligt på seminariet och har i efterhand redovisats skriftligt inom gruppen.
Det finns dokumentation i form av PP-bilder och något Word-dokument.
Seminariet har framför allt gjort att vi på biblioteket har fått kontakt med olika personer på institutionerna som arbetar med Bologna, dessutom har vi fått signaler från några håll att de tar med generiska kompetenser i kursplanerna. Vi har tagit ett steg på vägen.

2 Comments:

Blogger Christina said...

Jag noterar att ni har lyckats nå dubbelt så många deltagare som vi gjorde på SU i vår serie om anställningsbarhet och generiska kompetenser. Skillnaden var att vi hade en hel serie och ni en gång men fler än c:a 25 personer kom aldrig på något av seminarierna. Undrar vad det beror på. Vi är ungefär lika stora universitet och lika decentraliserade. Vår information var omfattande och vi hade det också tillsammans med vårt Universitetspedagogiska Centrum. Hur gjorde ni?

19 december, 2006 16:16  
Blogger Mia Carlberg said...

Vi från biblioteket hade kontakt med olika grupper innan, studierektorer och utbildningsledare t.ex.. UPI (den pedagogiska utvecklingsenheten vid universitetet) har erbjudit seminarier som stöd i Bolognaprocessen under hela processen och varit ute vid institutioner och fakulteter. Det var nog en kombination av detta och en bra tidpunkt som gjorde att många kom. Det var ju en del från biblioteket där också, drygt tio.

17 januari, 2007 09:33  

Skicka en kommentar

<< Home