Modell för uppdatering för lärare
Här på SUB har vi fått i uppdrag av Humanistiska fakultetsledningen att utarbeta en modell för hur man kan fokusera på lärarnas egen informationskompetens, uppdatering av denna och i förlängningen ökat ansvar för att studenterna tillägnar sig tidsenlig vetenskaplig informationssökning i deras egna kurser. Vi är igång med en omfattande seminarieverksamhet kring detta till våren på varje institution. Seminarier bokas nu in i rask takt på lärartid som annars ändå ägnas åt kompetensutveckling.
En möjlig modell ser ut så här:
Seminarierna är två timmar och hålls en eller två gånger per termin.
1:a seminariet: Information om innehållet i våra studentinriktade kurser, 2:a seminariet: nyheter i gamla resurser, 3:e seminariet: nya resurser osv. När lärarna på en institution deltagit i några seminarier bör det bli endast nyheter, som är behovet. Varje seminarium innehåller en diskussionsdel kring integreringen av och lärandemål för informationskompetens i de egna kurserna. Det uppdateringsbehov vi tillsammans med en referensgrupp från HUMFAK kommit fram till är bl a användning av alerts, RSS, referenshantering, digitaliserade texter, samsök, copyright och e-publicering.
Vad denna stora satsning, 27 institutioner om alla bokar, kommer att resultera i vet vi inte men vi hoppas förstås på ökad integrering och samarbete och att fler studenter nås i kombination med att vi utvecklar digitala kurser. Den stora mängden studenter på SU, 37.000, gör det helt nödvändigt att ändra rikting på skutan och flytta ut ansvaret från biblioteket med sin självpåtagna roll. HUMFAK har också begränsade resurser jämfört med övriga fakulteter. Troligen uppstår varianter alltifrån att bibliotekarierna fortsätter att hålla kurser ensamma, att samarbetet ökar med fler lärare till att vissa lärare tar över själva. I värsta fall också att ett antal studenter inte får något alls pga lärarnas komprimerade tid eller helt enkelt ointresse.
Vi ser fram emot diskussion kring möjliga lärandemål i informationskompetens eftersom vårterminen 2007 för många institutioner här är den tid då nya kursplaner färdigställs. Andra är redan färdiga men kan förändras.
Rapport följer till hösten.
En möjlig modell ser ut så här:
Seminarierna är två timmar och hålls en eller två gånger per termin.
1:a seminariet: Information om innehållet i våra studentinriktade kurser, 2:a seminariet: nyheter i gamla resurser, 3:e seminariet: nya resurser osv. När lärarna på en institution deltagit i några seminarier bör det bli endast nyheter, som är behovet. Varje seminarium innehåller en diskussionsdel kring integreringen av och lärandemål för informationskompetens i de egna kurserna. Det uppdateringsbehov vi tillsammans med en referensgrupp från HUMFAK kommit fram till är bl a användning av alerts, RSS, referenshantering, digitaliserade texter, samsök, copyright och e-publicering.
Vad denna stora satsning, 27 institutioner om alla bokar, kommer att resultera i vet vi inte men vi hoppas förstås på ökad integrering och samarbete och att fler studenter nås i kombination med att vi utvecklar digitala kurser. Den stora mängden studenter på SU, 37.000, gör det helt nödvändigt att ändra rikting på skutan och flytta ut ansvaret från biblioteket med sin självpåtagna roll. HUMFAK har också begränsade resurser jämfört med övriga fakulteter. Troligen uppstår varianter alltifrån att bibliotekarierna fortsätter att hålla kurser ensamma, att samarbetet ökar med fler lärare till att vissa lärare tar över själva. I värsta fall också att ett antal studenter inte får något alls pga lärarnas komprimerade tid eller helt enkelt ointresse.
Vi ser fram emot diskussion kring möjliga lärandemål i informationskompetens eftersom vårterminen 2007 för många institutioner här är den tid då nya kursplaner färdigställs. Andra är redan färdiga men kan förändras.
Rapport följer till hösten.
0 Comments:
Skicka en kommentar
<< Home