onsdag, oktober 11, 2006

Informationskompetens på arbetsplatsen

Igår hade vi vår del i seminarieserien om Anställningsbarhet och generiska kompetenser här på SU. Ett tjugotal personer deltog och det var väl inte väntat att så många fler skulle ha tid. Några studierektorer hade skrivit till mig och beklagat tidsbrist och önskat sig kontakt och skriftligt underlag ändå. Men gruppen lärare som var med lärde sig en hel del om våra resurser och sprider detta i sin tur.

En sak vi bibliotekarier fick med oss var att vi bör tala mer med studenterna om vikten av informationskompetens på deras framtida arbetsplatser. Det är ju så att man som nyanställd förväntas kunna:
orientera sig, skanna, söka, länka till, upptäcka, dela med sig av, organisera, effektivt presentera och kommunicera information
och i förlängningen måste kunna:
förädla information, åstadkomma informationsflöde, utveckla ny kunskap och nya insikter, fälla
omdömen och ta beslut samt påverka andra.
En annan insikt var att lärarna gärna samarbetar med oss i mån av tid. De (som var där!) hade inte något emot att vi går in i deras undervisning i princip, något som vi ju befarar ibland.

Annelie Janred från Chalmers bibliotek berättade om motsvarande seminarieserie förra hösten och hur man har gått vidare efteråt. Inte med några stora steg och biblioteket är inte med vid lärandemålskrivningen men har skickat in sina formuleringar och synpunkter att kunna användas i programmen.
Medarbetare från SUB presenterade sitt arbete i praktiken och det blev en intressant diskussion om bl.a skillnaden mellan olika ämnen och kompetenser. Får HUM och SAM-studenter en bredare informationskompetens än de ämnesspecifika naturvetarna? I alla fall betonas vikten av att jobba med ämnesord och begreppskartor.